Når unge frafalder en uddannelse, har det langvarige konsekvenser.
Det gælder både for den enkelte, for skolerne og for samfundet som helhed. Det er velkendt, at skolernes taxametersystemer lider, når frafaldet er stort, og det er også klart for alle, at det at stoppe på en uddannelse er en svær personlig beslutning. Alt for ofte skyldes frafaldet nemlig ikke, at den unge målrettet vil noget andet med sit liv, men derimod følelsen af ikke at magte hverdagen, ikke at slå til, ikke være klar nok fysisk og psykisk.
Desværre er der i hele landet et særligt stort frafald blandt unge på erhvervsskolerne. Blandt de 50.000, der i 2012 begyndte på en erhvervsuddannelse, var fire ud af 10 i løbet af fem år holdt op på deres uddannelse uden at have fuldført hverken den afbrudte eller en anden erhvervsuddannelse. Det er dyrt for vores samfund.
Heldigvis er der aldrig skygge uden lys. På Ubberup og på de øvrige danske højskoler har vi gode resultater med at bringe unge tilbage i uddannelsessystemet – og vi gør det både hurtigt og effektivt.
Ensomhed og overvægt medvirkende til frafald
Frafald blandt unge er ikke blot ulykkeligt for den enkelte. Det er samtidig et stort og kostbart ressourcespild for samfundet. Hvert år bruger Danmark mindst 1 mia. kroner på afbrudte uddannelser. Det svarer til, at hver kommune gennemsnitligt spilder 10 mio. kr. årligt på uddannelsesfrafald.
Frafaldet er størst på erhvervsuddannelsesområdet – netop det område, hvor mange arbejdsgivere leder med lys og lygte efter dygtig og motiveret arbejdskraft.
Op mod halvdelen af erhvervsskoleeleverne oplever, at de ikke har nogle venner eller familie at tale med, herunder ingen forældre, som de føler, de kan betro sig til, når de har personlige udfordringer. Og for rigtig mange af disse unge, er det svært at få opbakning hjemmefra. De er fra de såkaldte ’ikke-uddannelsesvante hjem’.
Samtidig har mange af dem det svært mentalt, og en stor del af dem kæmper samtidig med overvægt. Omkring hver tredje dreng på erhvervsskolerne med selvrapporteret lav mental sundhed er også overvægtig.
De unge og erhvervsuddannelserne står altså over for store udfordringer. Den gode nyhed er, at danske højskoler – ikke mindst Ubberup – har fantastiske resultater med at bringe unge tilbage i uddannelse. Vi tager nemlig fat i de centrale faktorer sammen med vores elever – vi opbygger selvværd, vi skaber fællesskab og bygger venskaber og hjælper den enkelte med at sætte egne mål og gå efter dem. Og det batter!
Højskolen er den direkte vej tilbage i uddannelse
Et højskoleophold øger generelt set tilbagevenden til uddannelse med 17 %. Det er i sig selv markant, men effekten er endnu større for unge, der falder fra en erhvervsuddannelse – her er det hele 27% flere end ellers, som vender tilbage til uddannelse efter et højskoleophold.
Og når det kommer til unge fra ikke-uddannelsesvante hjem, så er det hele 55 % flere af de unge, der vender tilbage til uddannelsessystemet efter et højskoleophold.
På Ubberup er vi særligt gode til unge med de problemer, som vi hyppigt ser på erhvervsuddannelserne – overvægt, manglende selvværd og ensomhed. Vi har fokus på livsstilsændring, og vi arbejder med at give den enkelte elev bedre fysisk og mental styrke, så de bliver bedre til at træffe beslutninger om eget liv.
Og det lykkes vi med. Over 90 % af vores elever føler sig bedre i stand til at tage beslutninger om eget liv efter opholdet. Det viser vores elevevalueringer.
I marts 2019 blev Ubberup Højskole bevilget 100.000 kr. af Foreningen af Folkehøjskoler i Danmark. De penge skal gå til arbejdet med at få flere unge mænd, som har afbrudt en uddannelse og er fra ’ikke-uddannelsesvante hjem’, på højskole og derefter tilbage i uddannelse igen. Indsatsen vil blive afviklet i samarbejde med job- og ungecentre i kommunerne, lærere, studievejledere, forældre og de unge selv.
Der er flere muligheder for hjælp til at finansiere et højskoleophold.
Kilder: Danmarks Statistik, Dansk Industri, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Ungdommens Uddannelsesvejledning, Foreningen af Folkehøjskoler i Danmark, Sundhedsstyrelsen.
Vi skaber fællesskaber og venskaber – og gennem motivation og udfordringer giver vi den enkelte redskaber til øget selvindsigt, selvværd og personlig udvikling.