november 18, 2020

Sikke noget lort!

Sikke noget lort!

Af: Cecilie Skov Larsen, ernæringsunderviser og vanecoach

Vores tarmsystem er et undervurderet organ. I min optik er det på højde med vores hjerte og hjerne, super effektivt og virkelig imponerende. Vi lægger bare sjældent mærke til hvor kompliceret det rent faktisk er, for hos de fleste mennesker fungerer det bare af sig selv. Tarme og afføring er noget, vi sjældent taler om. Men hvorfor? Det er jo noget vi ved, at alle mennesker gør.
I denne artikel sætter jeg fokus på netop dit tarmsystem – tør du være nysgerrig sammen med mig?

Fordøjelsens fysiologi

Du spiser en bid mad, du synker, maden transporteres ned i dit spiserør, videre ud i mavesækken, og fra mavesækken begynder så dit tarmsystem. Først møder maden tyndtarmen, en 3 til 6 m. lang tarm, der har et hav af folder. Uden folderne ville den være ca. 18 m. lang. Tyndtarmens funktion er at sende maden hurtigt videre, efter at den har klippet og æltet maden. Når vores mave ’rumler’, er det fordi, tyndtarmen er i fuld sving med at rengøre sig effektivt efter et måltid. Efter at maden – som nu er blevet en nærringsgrød – har passeret tyndtarmen, sendes den videre til tyktarmen, som er noget mere afslappet og ikke har brug for, at alting skal gå så stærkt. Den kan dog lige tage sig sammen til 3-4 gange om dagen at skubbe næringsgrøden videre. Den holder sig bestemt heller ikke rent på samme måde som tyndtarmen, men er styret af hjernen i forhold til, om det nu lige passer at gå på toilettet. Kvinders tyktarme tager det faktisk noget mere med ro end mænds. Hvorfor ved man ikke endnu, men det kan skyldes hormonelle forskelle. Fra mad til afføring tager det i gennemsnit et døgn, men for turbotarme tager det 8 timer og for meget afslappende tarme 3 ½ dag. Det vigtigste for, om man har turbo eller afslappende tarme, er konsistensen.

Din indre sundhed

Kigger du ned i kummen efter du har lavet lort? Jeg gør altid. Jeg er så optaget af min krops processer, at jeg er for nysgerrig til at lade en så vigtig viden gå min næse forbi. Kender du Bristol-skalaen? (Se illu.) Skalaen viser fra 1-7, hvilken konsistens din afføring har. 1 er små hårde, knoldede klumper, og syv er meget vandig. Hvis du tør kigge i kummen, får du et præcist svar på, hvordan dit indre system har det. Er pølsen meget hårdt og knoldet, men i pølseform (type 2) indikerer det, at dit system mangler væske og fibre. Den gode pølse, er en type 3 og 4, og har du tilmed flydere (afføring, der ikke falder til bunds, men flyder), har du opnået ’superpølsen’.
Mange af os har prøvet at være udfordret med ikke at kunne komme af med afføringen. Det sker oftest når vante toiletrutiner bliver udfordret, f.eks. ved overnatninger, ferier eller tidspres. Når tarmen ikke kan arbejde i sine vante rutiner, oplever vi en forstoppelse i større eller mindre grad, og det kan give forskellige gener, bl.a. ubehag og oppustethed.

Gør dine tarme glade

Mange undersøgelser de senere år peger på, at et velfungerende tarmsystem har en generel indflydelse på vores sundhed og immunforsvar. Det er altså vigtigt at passe godt på det. Når tarmen fungerer, kan vi brillere.
Her får du mine 6 bedste råd til en sund tarm:

  • Væske er vigtig for konsistensen på din afføring. Får du væske nok? Tjek det ved, at se på din urin, den skal være klar og lugtfri. Din morgenurin må gerne være gul pga. affaldsstofferne fra natten.
  • Får du fibre nok? Fibre bliver ikke fordøjet i tyndtarmen, de ryger direkte til tyktarmen og minder den om, at der er kunder i butikken, der gerne vil ud. Har du brug for ekstra fibre, så prøv loppefrøskaller, som er rene fibre, der samtidig trækker væske med ind i tarmen, så det hele går mere gelinde.
  • Lyt til din krop. Undgå at udskyde dit toiletbesøg. Gør du det flere gange, trækkes væsken ud af din afføring, og den bliver hård at komme af med. Respekter, at din tarm er et vanedyr.
  • Sid korrekt på toilettet. Smæk benene op på en taburet, så knæene er højere end det nederste af rumpen. Læn dig lidt frem og wupti: nu sidder du i den perfekte toiletposition.
  • Vær fysisk aktiv! Er du mindre aktiv, end du plejer bliver din tarm træt og er ikke helt så samarbejdsvillig.
  • Har du ekstra udfordringer, kan du skubbe energi i din tarm med Probiotika og præbiotika, som er levende, gode bakterier. De fås på apotektet.

Jeg ønsker dig dejlige, nemme toiletbesøg fremover!

 

Sæt spotlight på din fremtid!

Har du brug for en afklaring omkring uddannelse eller job? Tilmeld dig et langt kursus og bliv klogere på dig selv!

Book en rundvisning
Læs mere om kurset

@ubberuphojskole

Aftensmad , Anti-stress , Ikke kategoriseret , Kostråd , Livsstilsblog , Madopskrifter , Mellemmåltider , Mellemmåltider , Opskrifter , Salater , Vegansk , Vegetar # , , , , , , , , , ,
Share: / / /