Få inspiration til lækre madpakker

For de fleste af os, er det blevet hverdag igen oven på ferien. Og hverdag betyder madpakker. Hvad er det første, du kommer til at tænke på, når du hører ordet ’madpakke’? For mange er det et lidt negativt ladet ord, fordi vi kommer til at tænke på kedelige klapsammen-rugbrødsmadder, der har ligget en halv dag i tasken og er blevet mast – og endnu værre: er blevet varme.
Men madpakker behøver bestemt ikke være kedelige, lugte og se uappetitlige ud. Derfor vil jeg i denne artikel inspirerer til, at madpakker rent faktisk bliver mad som du (og evt. dine børn) tænker på med forventningens glæde.
For et gøre det nemt og uoverskuelig, kan du tage udgangspunkt i fem checkpoint, når du skal lave madpakker. Det gør det faktisk også lidt sjovere at være madpakke-kreatør – også hvis du har børn, der gerne vil være med i køkkenet.

Nummer 1: EMBALLANGEN
Måden, du har anrettet din madpakke, er altafgørende for, om den er tiltalende. Det er derfor vigtigt med gode bøtter, f.eks. madkasser med skillerum, så sandwich/rugbrødsmadder ikke klistrer sammen med frugt og grønt. I dag findes der et hav af forskellige bøtter, f.eks. madkasser specielt til salater, hvor der er plads til dressing eller nødder i separate beholdere. Så tænk over, hvordan du pakker din/jeres madpakke(r), så de også er appetitlige, når det bliver frokosttid.

Nummer 2: FARVERIG
Vi spiser med øjnene. Det er en sætning, mange kan nikke genkendende til. Vi har typisk mad tilgængeligt stort set hele tiden, hvilket sætter enormt høje krav til maden. (Modsat, hvis du ikke har spist længe, f.eks. efter en længere vandretur eller en faste, så kan selv den kedeligste rugbrødsmad smage himmelsk).
I hverdagen er det vigtigt, at du får din madpakke til at stråle af lækkerhed med masser af forskellige farver. Put f.eks. et blad hjertesalat under hamburgerryggen på din rugbrødsmad. Køb eller lav gerne selv forskellige slags farverige spreads, humus og pesto, du kan bruge som både smørepålæg og pynt.
Find evt. inspiration på Ubberup Højskoles livsstilsblog på ubberup.dk

Nummer 3: KNASENDE
Vores hjerner stimuleres af noget, der knaser. Knas findes i mange varianter og behøver ikke være ristede løg, som alligevel bliver bløde i madpakken. Hvad tænker du, når jeg anbefaler knas?  Jeg tænker grøntsagsstave: peberfrugt, agurk og gulerod. En gulerod kan godt føles som en uendelig udfordring at tygge sig igennem, men hvis du skærer den ud i stave og tager en lille bøtte pikantost med til hapserne, så bliver det en helt ny oplevelse.
Knas kan også være ristet brød/rugbrød, spidskålssalat, ristede nødder, mandler eller kerner til salaten etc.

Nummer 4: VARIERENDE
Spiser du det samme til frokost hver dag? Så kan det godt blive lidt kedeligt i længden. Hvad sker der hos dig, når du bliver træt af at spise det samme? Går du i gang med at variere din madpakke – eller begynder du at købe ind hos bageren eller på tankstation i stedet for?
Her får du en liste over en række ting, du kan bruge i din madpakke, så den kommer til at variere og være lækker hver dag:

  • De klassiske rugbrødsmadder: skift jævnligt pålæg f.eks. æg, makrel, kyllingepålæg eller tunsalat (lav den selv af: skyr, tun, rødpeberfrugt, mayonnaise, salt og peber)
  • Blandet salat. Bruge forskellige fødevare, som giver din salat et ekstra pift, f.eks. ristede kerner, hakkede nødder, avokado (med lidt citronsaft holder avokadoen sin fine grønne farve), feta, parmesanost, dressing, frisk frugt, tørret frugt m.m. Du kan med fordel riste et stykke rugbrød til eller tilføje fuldkornsris/bulgur/fuldkornspasta for at højne mæthedsindekset.
  • Vælg fuldkornsbrød og brug pesto som smørelse, det giver en dejlig smag
  • Omelet med rester af grøntsager fra køleskabet
  • Rester fra aftensmaden – egner sig særligt godt, hvis du har en mikroovn, du kan lune din frokost i

Nummer 5: OVERRASKELSEN
En lille overraskelse i madpakken, f.eks. udskåret frugt, nødder, tørret frugt, figenstang, en lille yoghurt m.m. er med til, at det er noget, man glæder sig til. Derfor er dette element vigtigt.

Forkæl også dig selv!
Hvis du har flere madpakker, du skal smøre, kender du måske, at du kræser lidt ekstra om andres madpakker. Gør dig umage med, at det bliver gode, lækre madpakker. Når du så når frem til din egen madpakke, så er du træt, og derfor ender den med bare at blive en hurtig klapsammen-mad.
Men du fortjener jo en ligeså lækker madpakke som de andre, så øv dig i også at give den værdi og kærlighed. Du kan med fordel tilberede alle madpakker samtidig, så du laver alle rugbrødsmadder, sandwiches, grøntsagsstave etc. på én gang – og få evt. en af de andre i familien til at lægge en overraskelse i din madpakke.
Laver du kun madpakke til dig selv? Så lav den som om, du skulle lave den til en anden. Hvad vil du være bekendt at give med? Hvad sætter du pris på? En lille bøtte med ristede løg til din leverpostej, smøreost til dyp af grøntsager, en slide af din ynglings ost. En ’overraskelse i for af nødder, mørk chokolade, en smoothies … Forkæl dig selv med det, du kan lide, og glæd dig til din frokost.

Jeg håber, at du med denne inspiration vil glæde dig til fremadrettet at lave farverige, knasende, varierende, overraskende madpakker i gode bokse – både til andre og til dig selv.
Rigtig god madpakkekreering!