marts 19, 2018

At fastholde de gode vaner

At fastholde de gode vaner
Laura fandt motivationen og genfandt glæden ved motion på Ubberup Højskole

Gæsteblogindlæg af Laura, 21 år, Elev på Ubberup Højskoles efterårshold i 2017

 

Om livet efter Ubberup Højskole – og 3 tips til at fastholde den sunde livsstil

Nu er det over 2 måneder siden, jeg kom hjem fra Ubberup Højskole. Tiden er virkelig fløjet afsted og hvor er der sket meget siden min hjemkomst. Jeg må indrømme, at jeg har haft det lidt svært, efter at jeg kom hjem. Selve julen og nytåret gik rigtig fint, jeg havde styr på kosten og tallerkenen, jeg begyndte at intervalløbe samt dyrke yoga. Jeg følte velværen tæt på kroppen og jeg havde det så super godt indeni og udenpå! Min krop og mit sind var i balance, og jeg nød følelsen af sundhed.

Desværre blev jeg dog ramt af skinnebensbetændelse. Jeg ved godt, hvad det er kommet af. Jeg har startet for ivrigt ud med distancerne og kun løbet på meget hårdt underlag. Jeg lyttede ikke til min krop i tide, og nu må jeg tage konsekvensen.

Selvom at jeg på ingen måde har mistet motivationen og nu er begyndt i et træningscenter, så har hele oplevelsen fået mig på nogle tanker man kan gøre sig efter endt ophold:

 

(!) Kend dit daværende tankemønster

Hvis du vil være sikker på at fortsætte den gode stil, når du kommer hjem fra Ubberup, så er et godt råd at dykke ned i dine gamle rutiner og tankemønstre, mens du er på opholdet, og simpelthen gøre op med den person du var, før du tog afsted på højskolen.

Hvis du giver dig selv lov til at få et klart overblik over, hvorfor og hvad der gjorde, at du faldt i igen, igen igen…. så gør du dig selv en stor tjeneste, når du som person ved hvor dine svage og stærke sider ligger henne.

Ved at forstå og være ærlig om dig selv, så får du også nemmere ved at vælge fra og til, når du er hjemme igen.  

 

 (!) Lyt til din krop

Jeg ved, at størstedelen kommer hjem fra Ubberup Højskole med en fornyet energi og motivation for livet. Pludselig bliver gamle vaner skiftet ud, og du bliver utrolig opsat på at fortsætte den gode livsstil.

Når det gælder træning, så skal du bare huske, at passe på dig selv og lytte til din krop. At du lige tror, at du kan anstrenge dig dét ekstra, fordi det “bør” du, den holder ikke i længden, hvis ikke din krop er dér rent fysisk.

Det handler om at bygge din krop langsomt – men sikkert og stærkere op. Og endnu vigtigere, at huske at restituere! Uden dét – ingen sund og stærk krop på sigt.

Work hard – relax harder, ellers ender du med en tur forbi lægen, ligesom jeg.  

 

(!) Snak pænt til dig selv

Ens største kritiker er én selv. Så i stedet for at skabe en fjende i dig selv, så prøv at slutte fred med dig selv og din krop. For når du får til vane, at snakke pænt om og til dig selv – og derved skabe positive tanker, så vil du behandle dig selv derefter. Så vil du ud af den onde cirkel, hvor dårlige tanker påvirker dig psykisk og fysisk – og også påvirker dit helbred og sundhedsvaner, så foreslår jeg dig, at være din egen allerbedste ven!

Er du tro mod dig selv og glad for dig selv, så finder du også motivationen og modet til at ville din krop og psyke det bedste. Husk på, at du gør det så godt, du kan, og du er fantastisk ligesom du er! :-)

“Do something today that your future self will thank you for.” 

 

Knus,
Laura

 

Se dagligdagen om livet på Ubberup Højskole

Gæsteindlæg , Ikke kategoriseret , Livsstilsblog , Sund livsstil
Del denne artikel på Facebook
Share: / / /
Ubberup Højskoles Livsstilsblog

Bloggen, hvor Ubberup Højskoles livsstilseksperter deler ud af deres viden inden for sund livsstil.

Instagram