6 tips til gode spisevaner

Hvor tit skal man spise? Tja… Det kan i virkeligheden være ret individuelt, men på Ubberup Højskole arbejder vi ud fra forskellige guidelines i vores kost- og ernæringsfag.
Her har vi kogt dem ned til 6 punkter, som du kan lade dig inspirere af, hvis du synes, det kan være svært at mærke, hvordan det er bedst for dig at spise.

  1. Sæt pris på ”at være sulten”

At være sulten er et af de bedste krydderier, du kan tilføre din mad. Du har måske oplevet at være på vandretur og være godt grundsulten. Så bliver selv den fladeste madpakke til dejlige mundfulde. Det er godt at være sulten op til dine måltider, men der er forskel på at være sulten og sulte.

  1. Undgå at sulte dig selv

Hvis du kun spiser f.eks. 1-2 gange dagligt, kan det opleves som om kroppen går i en slags dvale. Du kommer ind i en ond spiral, hvor du får lyst til at spise sødt og fedt for at vække kroppen. Men resultatet bliver kun, at kroppen vågner for en kort stund, for så igen at gå i dvale – og så igen vil vil have flødeboller og pommes frites

  1. Spis jævnligt: 4-6 måltider om dagen

For at få energi i dagligdagen skal du helst spise regelmæssigt: 4 til 6 næringsholdige måltider om dagen, fordelt på 3 hovedmåltider og 1-3 mellemmåltider. Det skaber et stabilt blodsukker, som kvitterer med, at du føler dig frisk og har energi dagen igennem til både arbejde, familie og fritid.

  1. Planlæg dine måltider

Det er afgørende, at du laver din egen faste plan for dine måltider – en praktisk plan, som passer ind i din hverdag. Prioriter din morgenmad, så du kommer godt for start, og fordel så dine måltider jævnt over dagen. De planlagte måltider er med til at forebygge, at du bliver lækkersulten om eftermiddagen eller om aftenen og lidt for ofte kommer til at løfte låget til slikskålen.

  1. Køb ind til en uge ad gangen

Sæt tid af – for eksempel søndag – til at lave en madplan, en indkøbsliste og til at købe ind, så du har mad til den kommende uge. Det minimerer risikoen for, at du bliver fristet til komme til at købe ‘noget lækker’ på flere ugentlige indkøbsture. Hent f.eks. inspiration til madplanen i vores populære kogebøger, som du kan købe HER

6. Mærk maden, mens du spiser

Hvilken bid af en lækker dessert smager bedst? Den første eller den sidste? De fleste kan nok blive enige om, at den første bid, hvor sanserne er helt åbne for smagsindtryk, er den bedste. Den sidste bid eller tredje portion giver ikke samme tilfredsstillelse. Hvis du arbejder med at give dig lidt bedre tid til at spise din mad, så giver du også din krop tid til at registrere, hvornår den har fået nok.

Tag et skridt ad gangen – og god fornøjelse med at implementere sunde spisevaner i din hverdag.