januar 9, 2018

5 tips til dit nytårsforsæt

5 tips til dit nytårsforsæt

Januar er måneden for nytårsforsæt. Der er mange, der hvert år har intentioner om at ændre noget ved deres livsstil. Fx dyrke mere motion, stoppe med at ryge, spise sundere, drikke mindre kaffe, eller arbejde mindre.

Selvom motivationen for et nytårsforsæt kan være nok så stærk, så kommer det ikke altid til at holde. Det kan der være mange grunde til. Men med de rigtige redskaber kan du øge dine chancer for at holde dit forsæt.

Læs med her og få 5 tips til dit nytårsforsæt:  

 

1. Forbind dit nytårsforsæt med glæde

Det er vigtigt, at du tænker på dit forsæt med glæde og positivitet. Som noget, du glæder dig til at føre ud i livet. Det betyder ikke, at det ikke må være svært eller til tider hårdt, men hvis vi udelukkende forbinder vores nytårsforsæt med noget negativt, så det på forhånd dømt til at gå galt. Så hold fokus på dét, du opnår – og skub dét, du eventuelt mister, væk.

 

2. Tro på, at det kan lykkes

Tro kan som bekendt flytte bjerge – og det gør en verden til forskel, om du tror på, at du kan holde dit forsæt eller, om du ikke tror på det. Ræk ud efter hjælp i starten, så du har nogen, der kan støtte dig og måske holde dig op på dit forsæt. På den måde bliver din tro endnu stærkere, og på et tidspunkt er du selvkørende.

 

3. Vælg et forsæt, der er vigtigt for dig

Jo mere værdifuldt dit nytårsforsæt er for dig, desto større er chancen for at nå i mål. Hvis det bare er halvlunkent og mindre vigtigt for dig, så vil din motivation også være derefter.

Spørg dig selv, hvorfor det er vigtigt at holde dit nytårsforsæt, og hvad det kan give dig på den lange bane.  

 

4. Luk ned for de indre diskussioner

En gang i mellem kan vi bruge dage på at diskutere med os selv, om vi fx skal løbe eller gå en tur på 20 minutter. Stop diskussionerne og tag en beslutning.

Sidder du i sofaen og tænker, at du burde gå en tur nu, men det regner eller det er koldt uden for, så rejs dig op med det samme – og ud af døren. Bagefter har du det så dejligt, og det skal du huske dig selv på til næste gang.  

 

5. Husk på, at det er ok at slingre lidt

Husk at evaluere jævnligt på dit forsæt. Hvad er gået godt og hvad har været svært? Hvordan kan du gøre det svære lettere? Hvis dit forsæt har været for ambitiøst, så skru en anelse ned og tilpas det, så du oplever succeser og ikke fiaskoer.

Der kan altid komme noget i vejen for din planlægning, så det er vigtigt, at du er fleksibel. Den største fare er at tænke ”nu kan det hele også være lige meget” – det kan det nemlig ALDRIG. Fx er en gåtur på 10 minutter bedre end ingen gåtur.

Læs også vores råd til, hvordan du fastholder motivationen i din dagligdag

Livsstilscoach sund livsstil

Lars Jørgensen, Uddannet psykoterapeut og arbejder som livsstilscoach på Ubberup Højskole

Sæt spotlight på din fremtid!

Har du brug for en afklaring omkring uddannelse eller job? Tilmeld dig et langt kursus og bliv klogere på dig selv!

Book en rundvisning
Læs mere om kurset

Livsstilsblog , Motivation , Sund livsstil #
Share: / / /